گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

ویتامین ث مانع سرماخوردگی نمی شود

دانشمندان می گویند مصرف روزانه قرص های ویتامین ث اکثر افراد را در برابر سرماخوردگی محافظت نمی کند. آنها با مرور 30 مطالعه مختلف که در مجموع شامل بررسی بیش از 11 هزار نفر می شود، به این نتیجه رسیدند که دوزی حداقل 200 میلی گرمی در روز اثر چشمگیری بر کاهش طول مدت سرماخوردگی ندارد. با این حال افرادی که در مقاطعی از زمان در معرض فشار شدید جسمی هستند، مانند دوندگان ماراتن، می توانند با مصرف روزانه ویتامین ث خطر سرماخوردگی را به نصف کاهش دهند.

مطالعه دانشمندان استرالیایی و فنلاندی در نشریه "Cochrane Library" چاپ شده است. پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه هلسینکی نتیجه گیری کردند که، برای اکثریت مردم، مزایای مصرف روزانه ویتامین ث آنقدر اندک است که ارزش زحمت و هزینه اش را ندارد. با این حال آنها دریافتند که مصرف آن باعث کاهش دوره سرماخوردگی به اندازه 8 درصد در بزرگسالان و نزدیک 14 درصد در کودکان می شود.

پروفسور هری همیلا نویسنده این مقاله گفت: "مصرف ویتامین ث برای سالی 365 روز جهت کاهش احتمال سرماخوردگی عاقلانه نیست." با این حال آنها گفتند مصرف روزانه آن برای کسانی که در معرض خطر سرماخوردگی شدید یا فشار جسمی هستند ممکن است توجیه پذیر باشد زیرا آن را به نصف کاهش می دهد. به علاوه آنها می گویند که شواهد "کم و بیش امیدوارکننده ای" از یک مطالعه وجود دارد که دوزهای خیلی بالای ویتامین ث در ابتدای سرماخوردگی ممکن است فایده داشته باشد. اما برای ارزیابی این احتمال به مطالعات بیشتری نیاز است.

در دهه 1970 لینوس پائولینگ، شیمیدان برنده جایزه نوبل، مردم را ترغیب می کرد برای جلوگیری از سرماخوردگی روزانه هزار میلی گرم ویتامین ث مصرف کنند. اما از آن زمان تاکنون تاثیر این ویتامین بر سرماخوردگی موضوع جنجال و اختلاف نظر بوده است.

دوز روزانه توصیه شده برای مصرف این ویتامین 60 میلی گرم است و کترین کالینز، متخصص اتحادیه تغذیه بریتانیا، می گوید بهترین میزان 200 میلی گرم در روز است. اما او گفت که اکثر مردم به راحتی می توانند این مقدار را از طریق مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز جذب کنند.

هرچند سلول های سفید خون که وظیفه آنها مقابله با عفونت است از ویتامین ث استفاده می کنند، خانم کالینز می گوید شواهد خیلی کمی وجود دارد که نشان دهد این ویتامین به مقابله با سرماخوردگی کمک خواهد کرد. وی گفت: "از نظر بیولوژیکی ممکن به نظر می رسد چون ویتامین ث به بهبود سیستم دفاعی بدن کمک می کند، اما به نظر می رسد تنها وقتی موثر باشد که مردم در ابتدا به کمبود آن مبتلا باشند که خیلی نادر است." با این حال او افزود که این مطالعه تازه مفید است چون بر مجموعه شواهد موجود درباره ویتامین ث می افزاید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد