گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

آلودگی صوتی خیابان خطر سکته را افزایش می دهد

بر اساس تحقیقات منتشر شده به صورت آنلاین در مجله قلب اروپا، آلودگی صوتی خیابانها خطر سکته را در افراد دارای 65 سال و بیشتر افزایش می دهد. در این تحقیق که بر روی بیش از 50 هزار نفر انجام شد، به ازای افزایش هر 10 دسیبل آلودگی صوتی، احتمال سکته به طور میانگین برای تمام گروههای سنی شرکت کننده در آزمایش 14 درصد افزایش یافت.

بر اساس تحقیقات منتشر شده به صورت آنلاین در مجله قلب اروپا، آلودگی صوتی خیابانها خطر سکته را در افراد دارای 65 سال و بیشتر افزایش می دهد.

در این تحقیق که بر روی بیش از 50 هزار نفر انجام شد، به ازای افزایش هر 10 دسیبل آلودگی صوتی، احتمال سکته به طور میانگین برای تمام گروههای سنی شرکت کننده در آزمایش 14 درصد افزایش یافت.

در این بررسی، خطر سکته در افراد زیر 65 سال رقم قابل توجهی را نشان نمی دهد. اما در مورد افراد بالای 65 سال، خطر ابتلا به سکته بسیار بالا بوده و به ازای هر 10 دسیبل افزایش سر و صدا، 27 درصد افزایش نشان می دهد.

محققان دریافتند که در آلودگی صوتی بالای 60 دسیبل و بیشتر، خطر ابتلا به سکته افزایش بیشتری می یابد. حال آنکه در یک خیابان شلوغ به راحتی آلودگی صوتی به اندازه 70 یا 80 دسیبل تولید می شود.

بر اساس مطالعات قبلی آلودگی صوتی وسایل نقلیه در خیابانها باعث افزایش فشارخون و حمله قلبی می شود.

بنا بر این بررسی 8 درصد از تمام موارد سکته و 19 درصد از موارد سکته در افراد بالای 65 سال را می توان در اثر آلودگی صوتی وسایل نقلیه خیابانها و جاده ها دانست.

به گفته محققان سر و صدا به عنوان یک عامل تنش زا عمل کرده، باعث مختل شدن خواب شده و در نتیجه فشار خون و ضربان قلب و همچنین سطح هورمونهای استرس در خون را افزایش می دهد.

افراد مورد بررسی در این تحقیق، بیشتر افراد ساکن در مناطق شهری هستند و بنابراین از نظر میزان تماس با آلودگی صوتی وسایل نقلیه نمی توانند نمایانگر تمام افراد جامعه که در مناطق مختلفی ساکن هستند، باشند. میزان نزدیکی و مجاورت با آلودگی صوتی جاده ها همچنین می تواند مرتبط با طبقه اجتماعی افراد باشد، زیرا اقشار مرفه تر به راحتی می توانند در مناطق آرام و ساکت زندگی کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد