گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

کف بینی از نظر علمی

در روزگاران قدیم بود که نوع بشر شروع به مطالعه بر روی خطوط و شیارهای دست انسان به منظور تلاش در دستیابی به سرنوشت آینده خود کرد و به این ترتیب حرفه اسرار آمیز کف بینی آغاز شد. ولی در این میان کسانی هستند که سعی دارند اهمیت این خطوط و طرحهای پیچیده دست انسان را به طور علمی و عقلانی مورد بررسی قرار دهند. داش شناخت خطوط و شیارهای دست که به عنوان درماتوگلیفکس معرفی شده است تا به حال توانسته است پرده از روی برخی از اسرار بردارد.


اگر به دستهای خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که در سطح آن خطوط و چین خوردگیهایی وجود دارد که در نتیجه خمش مداوم دست حاصل شده است و شیارهای ریز و بی شماری در همه جهات از آن منشعب می شود. در میان خطوط دست و انگشتان شما خطوط ریز دیگری را نیز مشاهده می کنید که به عنوان خطوط برجسته ساخته شده اند.

چرا در طبیعت این خطوط چنین طراحی شده اند؟ شاید تنها هدف از ایجاد این خطوط این بوده که دست انسان قدرت گرفتن اشیاع مختلف را داشته باشد. و این یک حقیقت انکار ناپذیر است که انسان هنگام گرفتن اشیاع با دست خود با هیچ مشکلی مواجه نمی شود. زیرا پوست کف دست و انگشتان آدمی با اعصاب انتهایی و حساس پوشیده شده است و این به آن معناست که وظیفه خطوط برجسته دست و انگشتان این است که یک احساس قوی لمسی را تضمین کند و به انسان امکان دهد تا اشیاع محیط اطراف خود را با لمس کردن آنها به خوبی بشناسد. این خطوط و نقوش از 18 ماهگی بر روی دست انسان ظاهر می شوند و تا آخر عمر هم بدون تغییر باقی می مانند.

متخصصان این خطوط را به چهار گروه حلقوی، قوسی، مارپیچی و بالاخره نمونه کامل تقسیم کرده اند. تحقیقات جدی بر روی کف شناسی اشخاص، تقریبا صد سال قبل شروع شد. آنچه از این تحقیقات به دست آمده این است که گسترش و انتشار خطوط خاصی در میان افراد مختلف مردم با عوامل ویژه نژادی و جغرافیایی در ارتباط می باشد. مثلا در میان نژاد مغول گروه خطوط مارپیچی بیش از نژاد اروپایی دیده می شود و در مقابل در میان نژاد اروپایی خطوط حلقوی و قوسی از شیوع بیشتری برخوردار است.

اطلاعات به دست آمده در مورد این خطوط به رشته مردم شناسی در زمینه نژاد شناسی و نیز گستردگی جغرافیایی افراد و مشخص کردن روابط بین آنها کمک شایانی کرده است و مایه تعجب نیست هر گاه این رشته چنین مفید واقع شود. خلاصه آنکه قدمت شیارهای پوستی به قدمت خود انسان است. مثال آشکار آن، این که چند سال قبل نویسنده مقاله خود خطوط دست و انگشتان مردم اتیوپی را مورد مطالعه قرار داد. نوع مردمشناسی مردم قاره سیاه سیماهایی را به نمایش می گذارد که در نژادهای سیاه و اروپایی ذاتی است و این در شکل خارجی بسیاری از اتیوپیایی ها منعکس شده است.

اطلاعات کف شناسی نشان می دهد که اهالی اتیوپی موقعیت وسط را بین دو نژاد که قبلا به آنها اشاره شد دارا می باشند. به این معنی که خطوط و نقوش انگشتان آنها را با نژاد اروپای جنوبی پیوند می دهد در حالیکه خطوط کف دست آنها بیانگر خون آفریقایی آنهاست.

این مطلب روشن است که شیارهای دست انسان یک تنوع طلبی بی معنی و بی هدف نیست. بلکه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آنها علائم روشنی از ژنها هستند و شاید این علائم بتوانند معمای امراض ارثی را حل کنند و درست به همین دلیل است که کف شناسی مورد توجه متخصصان ژنتیک و پزشکان قرار گرفته است.

دانشمندان همچنین خطوط و چین خوردگیهای روی کف دست را که طبق عقاید کف بینیها می تواند نمودار استعدادها، بیماریها و سرنوشت آدمی باشد مورد توجه قرار می دهند و نتایج خوبی هم در این راستا به دست آورده اند. مشاهده شده است چیزی که به نام خط متقاطع چهار انگشت شناخته شده است، خیلی به ندرت در اشخاص دیده می شود. خط یاد شده از ترکیب دو شیار متقاطع کف دست حاصل می شود. بعضی مردم اهمیت افسانه ای برای این پدیده قائل هستند. مثلا اهالی جاوه غربی معتقدند که وجود چنین خطی در دست چپ انسان نشانگر وجود یک نیروی مخصوص است. بعضی از مردم اروپا از این خط به عنوان بخت و شانس یاد می کنند مبنی بر اینکه هر گاه کودکی دارای چنین خطوطی در میان هر دودست خود باشد نشان می دهد که آن کودک در آینده صاحب نفوذ و قدرت خواهد شد و به اعتقاد کف شناسان این خط علامت وجود نیروی فوق العاده است.

اکنون دانشمندان خطوط موجود در پوست بدن اشخاصی که دچار جنون جوانی، دیابت، و صرع هستند و آنهایی را که به آب سیاه چشم موروثی دچارند مورد توجه قرار می دهند.

سالها قبل از پدیده کف شناسی انسان از خطوط انگشتان خود استفاده های مختلف کرده است. موزه ای در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که یک اثر انگشت شست بر روی یک سفال چینی حک شده و تاریخ آن به سده سوم قبل از میلاد می رسد. خطوط انگشتان جایگزین امضای اشخاص در تمدنهای بابل باستان، مصری، آشوری و هندی بوده است. حتی در روزگاران قدیم مردم متوجه شده بودند که آثار انگشت اشخاص یکسان نیست. اکنون نیز این مسئله روش است که آثار انگشتان حتی در مورد دوقلوها متفاوت است.

طبق محاسباتی که در قرن 19 به وسیله فرانسیس گالتن (یکی از بنیانگذاران درماتوگلی فیلکس) به عمل آمده است خطوط و شیارهای دست انسان ممکن است از میلیونها تنوع برخوردار باشند. عدم تشابه بین خطوط انگشتان در افراد به پلیس امکان می دهد تا مجرم واقعی را شناسایی کنند. در سالهای اخیر شناسایی یک شخص حتی به وسیله خطوط کف پای او هم امکان پذیر است. زیرا شیارهای کف پا نیز مانند کف دست در هر شخص منحصر به فرد است.

اکنون در پزشکی به طور موفقیت آمیز استفاده از شیارهای پوست برای تشخیص نسبت فرزندان و والدین استفاده می شود. مثلا هر گاه یک مادر و دختر در اثر جنگ و غیره از هم جدا شوند حتی پس از سپری شدن سالها از جدایی آنها ممکن است به وسیله همین خطوط دست نسبت آنها را مشخص نمود.

دانشمند مجاری به نام ساندراکرس لیست بسیار با ارزشی به منظور استفاده در موارد بالا ارائه نموده است. این دانشمند 95 نوع از خطوط و شیارهای دست را معرفی کرده است. او با مطالعه در مواردی که شکی در اثبات نسبت بین افراد نیست به این نتیجه رسیده است که هر انگشت کودک وارث جزئیات بسیار ریز در طرح انگشتان خود نسبت به انگشتان والدین خویش است. روش دانشمند مذکور در 1600 مورد مشکوک صحت خود را به اثبات رسانده است. خلاصه اینکه دست انسان مانند زبان او به سخن درآمده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
ندا سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:11 ب.ظ

آیا اگر خطوط دست به هم رسیده باشند با فرد غریبه ای ازدواج خواهیم کرد؟

نمیدونم. باید کتابهایی که در مورد کف بینی نوشته شده رو مطالعه کنید. من شخصا به پیش گویی با کف بینی اعتقاد ندارم در این مقاله هم در مورد اینکه با کف بینی میشه آینده افراد رو پیش بینی کرد، چیزی گفته نشده. فقط میگه که خطوط کف دست افراد معنی و مفهوم داره و با چیزهایی مثل نژاد و نسبتهای خانوادگی و ... ارتباط داره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد