گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

لوازم آرایشی سمی؛ زیبایی به چه قیمت؟

آیا تا به حال به فهرست ترکیبات به کار گرفته شده در لوازم بهداشتی و آرایشی خود توجه کرده اید؟
حتما پیش خود فکر می کنید مواد به کار گرفته شده در تولید این محصولات خوشبو و مغذی هستند.
لزوما این طور نیست.



دو روزنامه نگار زن آمریکایی به تازگی با انتشار کتابی درباره مواد به کارگرفته شده در محصولات آرایشی هشدار داده اند. شبان اوکانر و الکساندرا اسپانت در کتاب خود که "دیگر چهره ای آلوده نخواهم داشت" عنوان دارد، فهرست بلندی از مواد خطرناک و سرطانزای مورد استفاده در صنایع بهداشتی و آرایشی را عنوان کرده اند؛ فهرستی که شامپو سر، رژ لب، ریمل و سایر مواد مشابه را شامل می شود. حتما تعجب خواهید کرد اگر بدانید از سرب که یک فلز سمی است برای تهیه رژ لب استفاده می شود.


ماجرا زمانی شروع شد که شبان اوکانر و الکساندرا اسپانت برای تقویت موهای خود به سبک برزیلی، به یک آرایشگاه گران قیمت در لس آنجلس رفتند. خانم اوکانر تجربه ۴۰۰ دلاری خود را این طور شرح می دهد: "فکر می کردیم کاری که قرار است انجام دهیم، برای سلامتی موهایمان مفید است. همین که آرایشگر مشغول کار شد، سوزش چشم ها و گلوی من هم شروع شد. درک این موضوع سخت بود که چرا دچار چنین وضعی شده ام."

سوزش چشم و گلو باعث شد شبان اوکانر و الکساندرا اسپانت درباره شامپوی استفاده شده در سبک برزیلی تقویت مو تحقیق کنند. نتیجه مطالعه آنها نشان که در شامپوی مصرف شده به جای ترکیبات کراتین از فرم آلدئید استفاده شده است. فرم آلدئید یک ماده شیمیایی سرطانزاست. خانم اوکانر می گوید: "فرم آلدئید یک ماده سمی که کاربرد آن در تولید مواد بهداشتی و آرایشی در اروپا ممنوع شده است ولی در آمریکا همچنان کاربرد دارد."

علاوه بر این، فهرست مواد خطرناک مورد استفاده در تولید مواد آرایشی و بهداشتی شامل مواد سرطانزای دیگر، مواد مسموم کننده اعصاب و ترکیبات مختل کننده ترشح هورمون ها و تولیدمثل است.

شامپوی سر می تواند حاوی ترکیبات سولفات و پارابن باشد که هر دو مختل کننده ترشح هورمون هاست. از مواد به کارگرفته شده در تولید ریمل چشم می توان به جیوه و قطران زغال سنگ اشاره کرد که اولی مسموم کننده سیستم اعصاب و دومی سرطانزاست. در تولید کرم های مرطوب کننده نیز موادی مانند پارابن ها و اوکسی بنزون استفاده می شود که هر دو مختل کننده ترشح هورمون ها هستند. سرب به کار گرفته شده در تولید رژ لب نیز مسموم کننده سیستم اعصاب است.

شبان اوکانر نتیجه بررسی های خود را نگران کننده می داند: "هیچ زنی با این فکر از مواد آرایشی استفاده نمی کند که دارد مواد سمی وارد بدن خود می کند. شما وقتی سیگار می کشید، می دانید برای سلامتی شما ضرر دارد ولی وقتی کرم مرطوب کننده می زنید، به این فکر می کنید که دارید پوست خود را لطیف و زیبا نگه می دارید."

رویکرد کلی صنایع آرایشی و بهداشتی به کاربرد مواد سمی و خطرناک در تولید این مواد به میزان خیلی کم است و به حدی نیست که سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد. خانم اوکانر می گوید: "بعضی از محققان می گویند مصرف مقادیر کم این مواد خطرناک نیست. اما توجه داشته باشید، بسیاری از خانم ها روزانه ??، ?? یا ?? مواد آرایشی مختلف استفاده می کنند. میزان مواد سمی به کارگرفته شده در این مواد روی هم جمع می شود و به مقدار خطرناک می رسد."

شبان اوکانر به مصرف کنندگان مواد بهداشتی و آرایشی توصیه می کند پیش از خریداری این محصولات، فهرست ترکیبات آنها را به دقت مطالعه کنند. او می گوید در خیلی از موارد می توان به سراغ جایگزین طبیعی محصولات آرایشی شیمیایی رفت. به عنوان مثال می توان به جای کرم مرطوب کننده از روغن زیتون استفاده کرد. خانم اوکانر ادامه می دهد: "یادمان باشد ساده بودن بهتر است. مجبور نیستیم از ده ها محصول آرایشی استفاده کنیم."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد