گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

برای نابغه 12 ساله فیزیک نجومی، آسمان محدود است


ژاکوب بارنت، پسربچه 12 ساله ای که تئوری های انیشتین را به چالش کشیده است.

از بعضی جهات ژاکوب بارنت شبیه هر پسربچه دوازده ساله دیگری است. گیتار می زند، با دوستانش بسکتبال بازی می کند، و دوست دختر دارد. اما از نظرات دیگر او کمی با بقیه متفاوت است. جیک با ضریب هوشی 170، در سن 3 سالگی شروع به حل کردن پازلهای 5000 قطعه ای پیچیده کرد، و این زمانی بود که به تازگی سندرم اسپرگر، که نوع خفیفی از اوتیسم است در مورد او تشخیص داده شده بود. چند سال بعد در مدت دو هفته، حساب دیفرانسیل و انتگرال، جبر و هندسه را یاد گرفت. در سن 8 سالگی دبیرستان را به اتمام رساند و اکنون در کالج مشغول تحصیل در رشته فیزیک نجومی است و به همکلاسیهای بزرگتر از خود به صورت خصوصی درس می دهد و قرار است به عنوان محقق در دانشگاه ایندیانا مشغول به کار شود.

او اکنون بر روی تئوری کار می کند که تئوری مشهور بیگ بنگ یا انفجار بزرگ (که تئوری غالب و پذیرفته شده در میان دانشمندان در مورد چگونگی پیدایش جهان است) را به چالش می گیرد. مشخص نیست که تئوری او تا چه حد پیشرفت داشته ولی دانشمندان عقیده دارند او سوالات قابل تاملی را در این مورد مطرح کرده است.

اسکات ترمین Scott Tremaine از موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینکتون -همانجایی که خود انیشتین مشغول به کار بوده است - در ایمیلی به خانواده جیک نوشت: « تئوری که جیک مطرح کرده است شامل چندین مسئله دشوار در فیزیک نجومی و فیزیک تئوریک است. هر کس بتواند این مسایل را حل کند، برنده جایزه نوبل خواهد بود.»

جیک برخی از اصول تئوریهای آلبرت انیشتین در مورد فیزیک کوانتوم را به چالش گرفته است. مشخص نیست جیک این تواناییها را چگونه به دست آورده است. خود او می گوید: «هر زمان با اعضای خانواده ام در مورد ریاضی صحبت می کنم، آنها فقط خیره به من نگاه می کنند.»

والدین جیک از ابتدا همواره او را تشویق کرده اند. یکبار والدین جیک او را به آسمان نما در دانشگاه باتلر بردند. کریستین بارنت مادر جیک می گوید: «در میان جمعیت نشسته بودیم که سخنران از حاضران پرسید "آیا کسی می داند چرا قمرهایی که به دور مریخ می گردند شکلی شبیه سیب زمینی دارند و گرد نیستند." ژاکوب دستش را بالا برد و گفت "اندازه قمرهای اطراف مریخ چقدر است؟" وقتی سخنران جواب داد، ژاکوب به او نگاه کرد و گفت: "نیروی جاذبه سیاره به قدری زیاد است که جاذبه (قمرها) به اندازه ای نیست که باعث شود آنها شکلی گرد داشته باشند." تمام جمعیت درون ساختمان با تعجب به او نگاه می کردند و از خود می پرسیدند این پسر بچه سه ساله کیست؟»


منبع: yahoo.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد