گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

اقدام یک زن سعودی برای رفع ممنوعیت رانندگی زنان


یک زن در عربستان سعودی در مخالفت با ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، پشت فرمان اتومبیل نشست. او از هفته پیش در شهر جده رانندگی می‌کند.تصور می شود که نجلا حریری، تنها زنی باشد که در یکی از شهرهای عربستان سعودی رانندگی می کند.نجلا که ۴۵ سال دارد می گوید که تظاهرات مردم در شهرهای دیگر خاورمیانه، الهام بخش او بوده است.او گفت: «دیگر بس است. من حق دارم که رانندگی کنم.»



خانم حریری دارای گواهینامه رانندگی از کشورهای مصر و لبنان است. او این گواهینامه ها را در سال هایی که در این کشورها زندگی می کرد، گرفته است. او در عین حال یک گواهینامه بین المللی هم دارد، که از آن برای رانندگی در اروپا استفاده می کند. او می گوید: «هیچ قانونی علیه رانندگی زنان وجود ندارد، این عرف جامعه است که به زنان اجازه رانندگی نمی دهد.»

نجلا حریری، که دارای پنج فرزند است، می گوید که از حمایت شوهرش نیز برای این اقدام برخوردار است. نجلا اضافه می کند که دخترانش و دوستان آنها هم به او افتخار می کنند. اگرچه نجلا می داند که یکی از همین روزها ماموران پلیس جلوی او را خواهند گرفت. او می گوید: «در این جامعه، من کمی شجاع هستم. ترس ندارم.»

کسانی هستند که می گویند در مناطق بیابانی عربستان، گاهی اوقات زنانی پیدا می شوند که پشت فرمان اتومبیل می نشینند و رانندگی می کنند. اما اینکه زنی در یکی از شهرها مبادرت به رانندگی کند، بی سابقه است. مخالفان رانندگی زنان در عربستان سعودی می گویند که از نظر ایمنی زنان، بهتر است که هنگام رانندگی، مردی هم در کنار آنها در اتومبیل باشد و علاوه بر آن، مردان از روی احترام و برای برداشتن فشار رانندگی از روی شانه زنان است که نمی خواهند آنها رانندگی کنند.

خانم حریری در پاسخ به این سخنان، قاطعانه می گوید: «آنها به خودشان دروغ می گویند. برای زنان به مراتب امن تر است که خودشان رانندگی کنند. ما ۴ میلیون راننده خارجی در این کشور داریم و دلمان می خواهد که این مسئولیت را از آنها بگیریم و خودمان به جای آنها رانندگی کنیم.»
خانم حریری اذعان می کند که تصمیم او این نبوده است که در مورد موضوع رانندگی زنان، و کسب آزادی بیشتر برای آنها، پیشگام باشد.

او دو سال پیش به عربستان بازگشت و بلافاصله هم به این فکر افتاد که اقدام به رانندگی کند. در عربستان نجلا ناچار شد که خانه نشین شود. آنها دو اتومبیل داشتند، اما از آنجا که هم شوهر و هم پسر بزرگ او غالب اوقات در شهر نبودند، راننده ای هم برای استفاده از اتومبیل ها نبود. خانم حریری می گوید که او در انتظار زمان مناسب برای رانندگی در شهر بود و فکر می کرد بهتر است منتظر اقدامی از طرف زنان دیگر باشد. اما از آنجا که کسی پیشقدم نشد، نجلا خود وارد عمل شد.

او می گوید: «در گذشته شما هرگز خبری درباره اقدامات اعتراض آمیز در عربستان سعودی نمی شنیدید. اما پس از دیدن آنچه که در کشورهای دیگر خاورمیانه روی داد، ما کم کم قبول کردیم که شاهد عده ای باشیم که به خیابان ها می آیند و با صدای بلند خواسته خود را مطرح می کنند. این موضوع روی من تاثیر گذاشت.»

تلاش نجلا حریری برای مبارزه با ممنوعیت رانندگی زنان، تنها بخشی از تلاش زنان عربستان برای به چالش کشیدن جامعه در رابطه با این ممنوعیت است. در یکی از صفحات شبکه اجتماعی فیس بوک، از زنان دعوت شده است که روز ۱۷ ژوئن اقدام به رانندگی در خیابان ها کنند. زنان دیگری هم هستند که می کوشند برای زنان حق رای دادن در انتخابات محلی را به دست بیاورند. این انتخابات در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد. از طرف دیگر هم عده ای از زنان سعی دارند که حق امضا کردن مدارک قانونی را برای زنان کسب کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد