گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

امکان ارتباط تلفن همراه با سرطان

سازمان تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی می گوید امکان آنکه تلفن های همراه سرطان زا باشند وجود دارد. براساس گزارش این سازمان مرور شواهد حاکیست که نمی توان افزایش خطر ابتلا به تومور بدخیم مغزی در اثر استفاده از تلفن های موبایل را مردود دانست. با این حال به گفته این سازمان «به طور روشن ثابت نشده است» که استفاده از تلفن همراه «باعث سرطان در انسان می شود.»



یک سازمان خیریه سرطان گفت که شواهد ضعیف تر از آن است که بتوان به نتیجه گیری قطعی از آن پرداخت. گروهی از ۳۱ متخصص طی دیداری در شهر لیون فرانسه مشغول بررسی شواهد جمع آوری شده در مطالعات همه گیرشناسی بوده اند. آنها گفتند همه مطالعات مرتبط با تلفن موبایل و قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی در محیط کار را بررسی کرده اند. «آژانس بین المللی تحقیقات سرطان» وابسته به سازمان بهداشت جهانی نتیجه گیری کرد که تلفن موبایل باید به عنوان عاملی که "شاید سرطان زا" باشد طبقه بندی شود زیرا احتمال دارد به نوعی از سرطان مغز - گلیوما - مرتبط باشد.

اد یانگ، سرپرست اطلاعات بهداشتی در موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: «حکم سازمان بهداشت جهانی بدان معنی است که شواهدی وجود دارد که تلفن های موبایل را به سرطان مرتبط می کند اما ضعیف تر از آن است که بتوان به نتیجه گیری قطعی از آن پرداخت. اکثریت گسترده مطالعات کنونی هیچ ارتباطی میان تلفن ها و سرطان پیدا نکرده اند، و اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد، بعید است بزرگ باشد.خطر سرطان مغز در کسانی که از تلفن همراه استفاده می کنند شبیه به کسانی است که نمی کنند، و میزان این سرطان علیرغم افزایش شدید استفاده از تلفن همراه در دهه ۱۹۸۰ افزایش نیافته است. با این حال آنقدر اطلاعات نداریم که هر گونه خطری را مردود بدانیم، و تحقیقات خیلی کمی به روی آثار درازمدت استفاده از تلفن انجام شده است.»
سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که هم اکنون حدود پنج میلیارد مشتری تلفن همراه در جهان وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد