گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

چگونه می‌توان بوی بد دهان را از بین برد؟


باید دانست که تنفس بدبو، نوعی بیماری تنفسی است و نباید با بوی بدی که از مصرف مواد غذایی خاص مثل سیروپیاز ناشی می شود، اشتباه گرفت.


چگونه می‌توان بوی بد دهان را از بین برد؟


در اغلب موارد منشاء تنفس بدبو از دهان است که به دلیل اثرات متابولیک باکتری های دهان روی خرده غذا وپلاک های دندان ، بزاق و خون است که گازهای فراسولفیدی، استون واتانول وسایر گازها را ایجاد نموده و باعث بوی زننده و ناخوشایند می شود.

افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، مسلما دچار بوی بد دهان خواهندشد . عفونت لثه و بیماری‌های التهابی آن از مهمترین عوامل به شمار می‌رود.


دیگر عوامل ایجاد بوی بد دهان:


سینوزیت، جسم خارجی در بینی، عفونت‌های ریه، معده وروده، دیابت ، نارسایی شدید کلیه وکبد، بیماری‌های بدخیم مثل سرطان ریه و بیماری‌های عصبی مثل اسنیکرفرنی ویا صرع می‌باشد.

همچنین استفاده از داروهای ضدفشارخون، ضدافسردگی و آنتی هیستامین ها که باعث خشکی دهان می شوند و یا استفاده از سیگار و مصرف الکل باشد نیز در بوی بد دهان موثرند.

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران، اگر این مشکل به دلیل نوعی بیماری ایجادشده باشد، باید درابتدا عامل بیماریزا را رفع کرد، ولی در کل رعایت بهداشت دهان و دندان در کاهش بوی بددهان بسیار مؤثر است. باید دقت داشت که حین مسواک زدن نه تنها روی دندان‌ها، بلکه لثه ها را نیز پاکیزه کرد.

در این بین شستن زبان، سقف دهان و لب‌ها نیز مهم است، چرا که بخش کثیری از باکتری‌ها در این قسمت رشد می کنند.

در ضمن کشیدن نخ دندان نه تنها خرده‌های غذا را از لابلای دندان‌ها پاک می‌کند بلکه به تحکیم لثه‌ها و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف دندان کمک می‌کند.


تکنیک‌های دیگر در کاهش بوی بد دهان:


جویدن آدامس بدون قند به دلیل ترشح بیشتر بزاق، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز، استفاده از دهان شویه های آنتی پلاک مثل کلرهگزیدین و غرغره کردن و دقت در مصرف غذاهایی که در ایجاد بوی بد دهان دخیل هستند ، در کاستن بوی بد دهان مؤثرمی باشند.اما باید به خاطر داشت که ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش برطرف کردن بوی بد دهان مسواک زدن مرتب دندان‌ها و نخ کشیدن است. 



جام جم آنلاین


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد