گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

کاهش پوکی استخوان با مصرف منظم چای


ایسنا: نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد: مصرف چای، ارتباط مستقیمی با افزایش تراکم استخوان دارد و استفاده منظم و روزانه از این نوشیدنی می‌تواند به میزان قابل توجهی شیوع پوکی استخوان را در افراد کاهش دهد.

مصرف چای در سراسر جهان عمومیت دارد و به خصوص در کشور ما به مراتب بیش از سایر نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. مطالعات مختلفی اثرات منفی قهوه و ارتباط کافئین موجود در آن‌ را با پوکی استخوان ارزیابی کرده‌اند. اما ارتباط بین مصرف چای و پوکی استخوان کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی با توجه به مصرف بالای چای در جامعه و شیوع بالای پوکی استخوان در کشور، درک این ارتباط حائز اهمیت است. در همین خصوص مطالعه‌ای توسط رامین حشمت، اپیدمیولوژیست مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

در این پژوهش، جمعیت مورد مطالعه شامل زنان و مردان رده سنی20 تا 72 سال بودند که در طرح جامع پیشگیری و درمان پوکی استخوان شرکت داشتند و با نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری شدند. در مجموع یک هزار و 125 نفر(621 زن و 504 مرد) با میانگین سنی 42.6 سال بررسی شدند. با توجه به میزان چای مصرفی روزانه، افراد به دو گروه بالای چهار فنجان و کمتر - مساوی چهار فنجان تقسیم شدند و تراکم استخوانی آن‌ها با استفاده از روش Dual energy X-ray Absorption اندازه‌گیری و مقایسه شد.

یافته‌ها نشان داد: میانگین تراکم استخوانی در دو گروه مورد مطالعه در ناحیه گردن و استخوان ران با یکدیگر تفاوت بارز و معنی‌دار داشت. اما این ارتباط به طور مجزا در گروه‌های مختلف به تفکیک سن، جنس و یا هر دو، مشاهده نشد.

نتایج بدست آمده از مطالعه حاضر حاکی از آن است که ارتباط مستقیم بین مصرف چای و افزایش تراکم استخوان وجود دارد و بیان کننده این مطلب است که شیوع پوکی استخوان در افرادی که به‌ طور منظم و روزانه چای مصرف می‌کنند، کمتر است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد