گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

مراقب عوارض دندان عقل باشید


ایسنا: یک دندانپزشک با تاکید بر لزوم توجه به برنامه بهداشتی دهان و دندان گفت: عوارض دندان عقل از جمله دردهای مبهم، ضایعات استخوانی و عفونت معمولا از همان ابتدای جوانی خود را نشان می‌دهد و به علت ناآگاهی افراد موجب عفونت دهان و دندان می‌شود.

دکتر شمس الدین تابش با بیان اینکه پیشگیری از عوارض دندان عقل بهتر و اثر بخش‌تر از درمان آن است، اظهار داشت: در صورت بروز عوارض دندان عقل افراد باید هر چه سریعتر به منظور جلوگیری از عفونت دهان و دندان با مراجعه به متخصص برای درمان اقدام کنند.

وی در رابطه با علت نام گذاری دندان عقل گفت: این دندان در سنین 18 تا 22 سالگی که فرد از مرحله نوجوانی وارد مرحله جوانی و بلوغ شده است رشد می‌کند و باعث کامل شدن فک می‌شود به همین علت به آن دندان عقل می‌گویند.

این دندانپزشک با بیان اینکه در گذشته دندان عقل افراد به صورت کامل به وجود می‌آمد ولی امروزه به دلیل عوامل طبیعی و غیرطبیعی این دندان رشد نمی‌کند، ادامه داد: در برخی مواقع رشد دندان عقل متوقف و به صورت ناقص ظاهر می‌شود که این مسئله موجب بروز درد و ناراحتی در فرد می‌شود.

دکتر تابش افزود: برخی عوامل مانند فضای کم در فک پایین و عادات نادرست در دوران کودکی موجب می‌شود که دندان عقل، سالم و کامل ظاهر نشود و به صورت نهفته رشد کند.

دندان عقل را در صورت عدم کارایی بکشید

این دندانپزشک تصریح کرد: در گذشته تنها دندان‌های فاسد که ایجاد درد می‌کرد، کشیده می‌شد اما امروزه این باور تغییر پیدا کرده است و دندان عقل در صورت عدم کارایی لازم کشیده می‌شود.

وی با اشاره به تقریبی بودن سن رویش دندان ها اظهار داشت: معمولا اولین کرسی دندان‌ها با عنوان دندان شیری در 6 سالگی، دومین کرسی در سن 12 سالگی و سومین کرسی که همان دندان عقل است در سنین 18 تا 22 سالگی رشد می‌کند.

مکیدن انگشت و استفاده از پستانک در کودکی، شکل طبیعی دندان‌ها را تغییر می‌دهد

دکتر تابش به تاثیر عوامل مختلف در تغییر فرم دندان‌ها اشاره کرد و افزود: تنها دندان عقل موجب تغییر شکل دندان‌ها نمی‌شود بلکه عوامل ژنتیکی، فضای دندان و عادات غلط دوران کودکی از جمله مکیدن انگشت، استفاده از پستانک موجب تغییر شکل در حالات طبیعی استخوانی دهان و دندان می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه دردهای ایجاد شونده در دندان عقل به دو دسته دردهای فشار آور و دردهای ناشی از ایجاد کانون‌های چربی و عفونی که به صورت آبسه و ورم به وجود می‌آیند تقسیم می‌شود، گفت: روش های زیادی برای درمان آسیب‌های دندان عقل وجود دارد که به کارگیری این روش‌ها بسته به شرایط سنی، ژنتیکی و وراثتی افراد متفاوت است.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد