گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

قتل دلخراش خرس قهوه‌ای و دو توله‌اش در سمیرم اصفهان


صحنه‌های دلخراش تنها محدود به قتل نفس‌هایی که در گوشه و کنار دنیا یا نزدیک‌تر در پل مدیریت و سعادت‌آباد اتفاق می‌افتد، نیست، دوربین موبایل‌های شخصی این‌بار تصاویری از فیلم کشتار دلخراش ماده خرس قهوه‌ای و دو توله کوچکش را ثبت کرده‌اند که لرزه بر تن هر بیننده‌ای می‌نشاند. حکایت از آنجا آب می‌خورد که فیلم توسط یکی از دوستداران حیوانات به دفتر انجمن حمایت از حیوانات رسیده است؛ فیلمی که حاکی از شکار یک خرس مادر به همراه دو توله‌اش در منطقه ونک شهرستان سمیرم از استان اصفهان است.

در این فیلم جانیان خرس مادر را کشته و شکم توله‌ها را نیز پاره کرده و خودشان اقدام به فیلمبرداری از این صحنه دلخراش کرده‌اند. با پیگیری انجمن حمایت از حیوانات مشخصات فرد جانی نیز توسط مطلعان محلی مشخص شده است.
اگرچه در حیطه تجاوز به عنف، رهگیری و شناسایی سریع انجام می‌شود، در حیطه حیوانات و حیات‌وحش و محیط‌زیست در کشور شرایط دقیقا بر عکس است. به‌طوری‌که نه‌تنها برخورد‌ها به کاهش جنایت ختم نشده که باعث جری‌تر شدن جانیان طبیعت نیز شده است. با این حال پیگیری‌ها در رابطه با مجرمان قتل خرس قهوه‌ای و توله‌هایش به شناسایی و بازداشت متهمان منجر شده است. احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیر کل اداره محیط‌زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با سبزپرس ماجرای شکارچیان متخلف را چنین شرح داد: چند روز پیش فردی ناشناس یک سی دی را به اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان تحویل داد که این سی دی حاوی صحنه‌های دلخراشی از کشتن یک خرس قهوه‌ای ماده و دو توله‌اش بود.
او ادامه می‌دهد: بعد از دیدن این فیلم، فراخوان همکاری به تمام نیروها برای دستگیری این دو نفر دادیم و از همکاری سه شهرستان کمک گرفتیم که ماموران اجرایی و همیار محیط‌بانان شهرستان‌های شهرضا، سمیرم و خود شهر اصفهان به عنوان کمک‌کنندگان اداره کل محیط‌زیست اصفهان در دستگیری دو شکارچی متخلف نقش داشتند. صبح روز بعد یکی از این دو شکارچی متخلف در روستایی اطراف شهرستان سمیرم و دیگری در شهرضا دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شدند.
مدیر‌کل اداره محیط‌زیست استان اصفهان از کشف سلاح‌های غیرمجاز و مقادیر زیادی فشنگ از شکارچیان خبر می‌دهد و می‌گوید: هنوز دادگاه برای این افراد حکمی صادر نکرده است اما با توجه به نحوه عمل و صحبت‌هایی که در این زمینه شده است، انتظار می‌رود حکم محکومیت سنگین برای این افراد صادر شود. او وضعیت پرونده شکارچیان متخلفی را که خرس قهوه‌ای و توله‌هایش را کشته‌اند، سنگین اعلام می‌کند و می‌گوید: در مورد این دو نفر، سلاح غیرمجازی که از آنها کشف شده است، سه سال محکومیت را برایشان در پی خواهد داشت البته این دو نفر از شکارچیان معروف اصفهان هستند که آنها از نظر فرهنگ شکار، از «کثیف‌ترین» شکارچیان منطقه هستند که بی‌رحمانه به شکار می‌پردازند. همچنین این شکارچیان سنگدل سال گذشته هم در جریان یک شکار غیرمجاز دستگیر شده بودند.
جریمه‌های اندک که بازدارنده نیستند
فعالان محیط‌زیست همواره میزان جریمه‌های موجود در رابطه با شکار غیرمجاز حیوانات را بازدارنده نمی‌دانند. آنها معتقدند اگر قرار باشد باز هم به رسم گذشته عمل شود، این بار هم این متهمان جریمه ۷۰۰ هزار تومانی را پرداخت می‌کنند و آزاد می‌شود، تفنگ‌شان را باز آتش می‌کنند و آماده می‌شوند برای شکار بعدی و حیوان بعدی.
در همین رابطه حامد پاک‌سیرت، صاحب‌نظر مسایل حقوق بشر و عضو انجمن دفاع از حقوق حیوانات به ایلنا می‌گوید: متاسفانه جریمه‌های مربوط به کشتار حیوانات نادر در کشورمان بسیار پایین بوده و این جریمه‌ها بازدارنده نیستند.
او می‌افزاید: کشتن یک حیوان وحشی آن هم حیوانی که نسل آن رو به انقراض است، قابل توجیه نیست.
مسوولان قضایی شایسته است ترتیبی اتخاذ کنند که با در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین، زمینه‌های کشتار حیوانات و گونه‌های نادر در جامعه از میان برود، چراکه طبیعت حیوانات وحشی، ایجاب می‌کند که برای به دست آوردن غذا به هر اقدامی دست بزنند. بنابراین، حمله به این خرس به بهانه اینکه می‌توانست خسارتی وارد کند درست نیست. پاک‌سیرت با بیان اینکه جریمه کشتن یک خرس در قانون تنها ۷۰۰ هزار تومان است، می‌افزاید: با این جرایم به طور قطع روند کشتار حیات‌وحش استمرار پیدا می‌کند و در حال حاضر خرس قهوه‌ای جزو گونه‌های در معرض تهدید در استان است و متاسفانه در حال حاضر آمار دقیقی در زمینه تعداد خرس‌های قهوه‌ای موجود در استان در دست نیست.
همچنین تا امروز نه جریمه‌ای باعث کاهش کشتار حیات‌وحش شده و نه حتی باعث شده تفنگ‌به‌دستان رها‌شده در طبیعت، جمله‌ای به اطلاعات‌شان بیفزایند. وقتی متهم قتل خرسی در مرکز ایران، آن را با خرس قطبی اشتباه می‌گیرد، تمام سیستم آموزشی و زیست‌محیطی و ارگان‌های مسوول حیات‌وحش و محیط‌زیست باید نگاهی خاص به پشت سر بیندازند! آیا تمام آنچه باید می‌شد را انجام داده‌ایم؟
انگیزه متهمان، صفرای خرس یا پوست ‌گران قیمت آنها
اگر توان دیدن فیلم را داشتید، در جای جای فیلم ضجه‌های توله خرس‌هایی را شنیده‌اید که مادرشان به قتل رسیده و شکم کوچک‌شان با قساوت دریده شده؛ اما هنوز خون‌آلود و با روده‌هایی بیرون‌آمده راه می‌روند و در جست‌وجوی حمایتی ناممکن دور مادر می‌گردند. حرکت‌های نامعمول شکارچیان در فیلم نیز سوال‌برانگیز است.
اگرچه هدف شکارچیان از این اقدام دلخراش هنوز مشخص نیست، اما گزینه‌های بسیاری برای آن متصور شده است. به‌طوری‌که بهروز جعفری، نماینده سمیرم در اظهارنظری عنوان کرده است که «در این منطقه نگرشی وجود دارد که صفرای خرس قهوه‌ای برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است و به همین دلیل شکارچیان دست به این اقدام زده‌اند.» برخی نیز معتقدند تجارت قاچاق پوست حیوانات به خصوص خرس قهوه‌ای انگیزه‌ای برای متهمان بوده است. اما دکتر جوالچی، دبیر انجمن حمایت از حیوانات مشکلات روانی و شخصیتی را علت اصلی این اتفاق می‌داند و به «شرق» می‌گوید: حرکاتی که متهمان در فیلم انجام می‌دهند، بسیار زننده و غیرمعمول است و کمتر شکارچی‌ای وجود دارد که شکم حیوانی را پاره کند و بعد از او فیلم بگیرد و حیوان را بچرخاند و بگرداند و این حرکت را تکرار کند.

با این حال اینکه زبان خرس برای درمان بواسیر، چربی خرس برای درمان بیماری‌های مفصلی و صفرا و گوشت و دیگر اجزای بدن خرس برای درمان انواع و اقسام مرض‌های انسانی کاربرد داشته باشد، غیرقابل قبول است. متاسفانه در سال‌های اخیر اخبار و گزارش‌های تاییدشده و گاه تاییدنشده‌ای از قتل‌عام خرس‌های قهوه‌ای در ایران منتشر می‌شود که همگی آنها حکایت از قاچاق اجزای بدن این حیوان توسط افراد محلی دارد. حکایت تلخی که نه‌تنها نشان از وهم و خرافه در بین برخی از مردم است، بلکه نشان از افت اخلاق در برخی از لایه‌های جامعه است که به بهانه درمان بواسیر، به خود اجازه می‌دهند حیات را از خرس کمیابی در کشور بگیرند و شوربختانه اینکه این حقیقت دارد.


منبع: روزنامه شرق




نظرات 3 + ارسال نظر
دستگاه رفع چین و چروک و صاف کننده صو یکشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:55 ب.ظ http://tebkala.com/ads/fa/14/392/864

دستگاه میکرودرم رفع کننده چین و چروک،صاف کننده و سفید کننده صورت بطور دائمی با ارائه مدل های متنوع خانگی و مطبی
دارای تاییدیه و استاندارد وزارت بهداشت ایران-با دوسال گارانتی طلایی و خدمات پس از فروش بصورت مادام العمر توسط شرکت طب کالای نوژان
تلفن تماس جهت مشاوره یا خرید حضوری و یا پستی دستگاه:02188912302-02188912301 همراه : 09196218617
محصول دیگر:دستگاه درمان دائمی عرق زیر بغل ،عرق کف دست ،عرق پا،و بوی بد عرق بدن(این دستگاه مانع تجمع باکتری هایی که موجب بوی بد عرق بدن می شوند می گردد.
همچنین دوستانی که مایل به بازاریابی این محصولات برای شرکت تولید کننده می باشند با شماره های (فوق)دفتر فروش شرکت طب کالای نوژان تماس حاصل فرمایند
www.tebkala.com
جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا لینک این آگهی را کلیک فرمایید

امیر یکشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:26 ب.ظ http://bistak.760.ir

سلام سحر خانوم از اینکه به بیستاک سر زدی ممنونم خواستم بهت بگم که اگه خواستی نویسنده بیستاک با روزی حداقل 2000 بازدید بشی بهم بگو تا برات یه پروفایل ایجاد کنم تا بتونی مطالب زیبات رو تو بیستاک بریزی

جمشید سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:14 ب.ظ

باور کنید نتونستم کلیپ رو تا آخر ببینم خیلی وحشتناکه واقعا متاسفم که اینا هموطن من هستند

بخدا از وقتی این کلیپ رو دیدم افسرده شدم وای بر ما ایرانی ها داریم چکار میکنیم با خودمون

من که بعنوان یه ایرانی هیچ وقت این از حیوون پست ترارو نمیبخشم خاک بر سر مسولای محیط زیست اگه

به جریمه بسنده کنن.

ای خدا کجایی که آدمایی که میگفتی احسن الخالقین هستند چکار میکنن؟

اگه زجه های دو توله خرس رو شنیدی اگه دیدی که چه معصومانه و ملتمسانه از مخلوق انسانت با ناله وزجه

بیزاری میکردن درای جهنم رو بازکن …. بازکن…. من دیگه حالم از دنیا بهم میخوره دیگه نمیتونم خدا میخوام برم جهنم

شاید اونجا همچین چیزی رو نبینم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد