گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

زندگی محیط‌ بان در دست خانواده مقتول


تاکنون 112 محیط‌بان و 11جنگلبان جان بر سر دفاع از انفال گذاشته‌اند این در حالی است که پرونده بسیاری از محیط‌بانان و جنگلبانان هنوز بعد از سال‌ها به نتیجه نرسیده است.

رشید غفاری که نیمه شب 16شهریور1381 در خانه و در خوابگاهش هدف گلوله‌های اعضای مافیای چوب و زمین قرار گرفت و در جلوی چشمان وحشت‌زده دختر خردسالش در خون غلتید نمونه‌ای از پرونده‌هایی است که هنوز به نتیجه نرسیده و از مجازات قاتل یا قاتلان خبری نیست.

مسئولان ذیربط البته در این مورد رسانه‌ها را به شکیبایی دعوت می‌کنند و می‌گویند به‌زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود اما این «به‌زودی» بیش از 8 سال به طول انجامیده است. این درحالی است که محیط‌بانانی که در درگیری شکارچیان متخلف ناگزیر به دفاع از خود و میراث طبیعی می‌شوند در زمانی کوتاه پرونده‌شان به نتیجه می‌رسد. برای نمونه، اسعد تقی‌زاده، محیط‌بان جوانی که 3سال پیش در منطقه حفاظت شده دنا با 5 شکارچی متخلف مواجه شده و در پاسخ به تیراندازی آنها مقابله به مثل کرده است اکنون تا اعدام گامی بیش فاصله ندارد.

طرفداران محیط‌زیست می‌گویند چگونه است که ماموران انتظامی در دفاع از بانک و رویارویی با سارقان مسلح اگر ناگزیر به شلیک شوند و متخلفی در این میان کشته شود جرمی مرتکب نشده‌اند اما محیط‌بانی که جوانی خود را بر سر دفاع از طبیعت و انفال سپری می‌کند و با همه محرومیت‌ها در گرمای بیش از 50 و منهای 18 درجه از معدود بازمانده‌های حیات وحش محافظت می‌کند در رویارویی ناخواسته اگر برخلاف میل باطنی خود متجاوزی را از پای در آورد باید جان خود را تاوان این دفاع کند.

مسئولان چه کرده‌اند

اکنون 3 سال است از ماجرای غم‌انگیز مرگ یک شکارچی به‌دست تقی‌زاده یکی از محیط‌بانان گمنام در دنا می‌گذرد. براین اساس، مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست 3سال فرصت داشته‌اند تا به یاری خانواده تقی‌زاده بشتابند. 3سال فرصت داشته‌اند تا با مراجعه به مراجع ذیربط نگذارند ماجرا به این نقطه کشیده شود اما طی این 3سال کدام همایش یا گردهمایی مسئولان سازمان محیط‌زیست را سراغ دارید که به خاطر حمایت از این محیط‌بان برگزار شده باشد؟ کدام اقدام شاخصی را سراغ دارید که مسئولان محیط‌زیست در حمایت از تقی‌زاده انجام داده باشند اما به نتیجه نرسیده باشد؟

درخواست دوستداران محیط‌زیست

«باید کاری کرد؟» این درخواست همه مخاطبان و دوستداران محیط‌زیست از رسانه‌ها طی هفته گذشته بوده است؛ یعنی از زمانی که حکم اعدام تقی‌زاده صادر شده. البته مسئولان محیط‌زیست هم گاه اظهارنظرهایی کرده‌اند که برخی از آنها در خور تامل است از جمله اصغر محمدی فاضل که به تازگی بر مسند معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست نشسته یکشنبه گذشته همزمان با روز محیط‌بان در جمع محیط‌بانان در مشهد، گفته است: در ماجرای آقای تقی‌زاده، محیط‌بان دنا متأسفانه ما شاهد ماجرای تلخی هستیم که با پیگیری خانواده مقتول و روند طبیعی پرونده حکم از سوی قوه قضاییه صادر شده است. وی در ادامه مطبوعات را به رعایت انصاف دعوت کرده و گفته است: «در مواردی از این دست منصفانه نیست که یکطرفه به قاضی برویم و حکم صادر کنیم. خوب است که رسانه‌ها و فعالان محیط‌زیست و همه ما با انصاف بیشتری با این ماجرا برخورد کنیم.»

معاون طبیعی سازمان محیط‌زیست از رسانه‌ها خواسته است انصاف را رعایت کنند. رسانه‌ها هم در مقابل درخواستی از وی دارند و آن اینکه مسئولان ارشد سازمان محیط‌زیست طی این مدت طولانی و به‌ویژه بعد از اعلام رأی نهایی چند بار راسا و به دور از نگاه رسانه‌ها برای نجات تقی‌زاده به خانواده مقتول مراجعه کرده‌اند. مسلم است که وقوع این ماجرای تلخ باعث تأسف و تأثر همه طرفداران محیط‌زیست شده است. این تأسف یکی از نکات شاخص بیانیه‌ها و نامه‌هایی است که طی یک هفته گذشته از سوی طرفداران محیط‌زیست صادر شده است. اما دراین میان مسئولان محیط‌زیست چه کرده‌اند؟ تا‌کنون چند بار به بزرگان و افراد ذی‌نفوذ منطقه برای جلب رضایت خانواده مقتول مراجعه کرده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند؟ چند بار با اولیای مقتول نشسته‌اند که نتوانسته‌اند دل آنها را به‌دست آورند.

اکنون همه طرفداران محیط‌زیست ضمن همدلی با خانواده مقتول، امیدوارند این خانواده جوان از دست داده، با ایثار و بخشش، نامی بزرگ از خود در تاریخ محیط‌زیست برجای گذارند تا باعث دلگرمی سایر محیط‌بانان در دفاع از انفال و طبیعت شوند.



همشهری آنلاین


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد