گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

جسد قذافی کالبد شکافی می شود


یک مقام پزشکی قانونی لیبی می گوید که جسد معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، پیش از دفن کالبد شکافی می شود.

همزمان شورای ملی انتقالی لیبی، به خاطر آنچه "بر عهده گرفتن مسئولیت کامل در ارتباط با چگونگی کشته شدن سرهنگ قذافی" خوانده شده، تحت فشار قرار گرفته است.

در پی بروز اختلاف بین مقامهای لیبی، دفن جسد معمر قذافی، رهبر سابق این کشور به تعویق افتاده و به گفته یک مقام پزشکی قانونی، جسد آقای قذافی که هم اکنون در مصراته نگهداری می شود، روز شنبه (۲۲ اکتبر - ۳۰ مهر) کالبد شکافی خواهد شد.

در همین حال، شبکه تلویزیونی حامی آقای قذافی که از سوریه به پخش برنامه های خود ادامه می دهد، با انتشار بیانیه ای منسوب به اعضای خانواده آقای قذافی، اعلام کرده است که خانواده قذافی خواستار تحقیق درباره نحوه مرگ رهبر سابق لیبی و پسرش معتصم شده‌اند و ادعا می کنند که این دو نفر به "قتل" رسیده اند.

ادعایی که شورای ملی انتقالی لیبی آن را رد کرده و می گوید که آقای قذافی طی درگیری میان نیروهای نظامی شورای ملی انتقالی و هوادارنش که برای نجات او تلاش می کردند، کشته شده است.

هنوز معلوم نیست که آیا جسد او را درشهر سرت، زادگاهش دفن خواهند کرد، یا در مصراته جایی که هم اکنون جنازه اش در سردخانه ای نگهداری می شود.

براساس قوانین اسلامی مراسم تدفین باید هر چه سریعتر انجام شود، اما وزیر نفت لیبی گفته است که احتمالا دفن جسد سرهنگ قذافی چند روز دیگر انجام خواهد شد.

به گفته نیروهای شورای ملی انتقالی، پس از آنکه کاروان خودروهای حامل قذافی و همراهان او هدف بمباران هوایی ناتو قرار گرفت، رهبر سابق لیبی در یک لوله سیمانی فاضلاب مخفی شد و نیروهای مخالف او را در همین محل یافتند و دستگیر کردند.

در حالیکه ساعاتی بعد، شورای ملی انتقالی خبر کشته شدن قذافی را اعلام کرد، سئوالانی در مورد وضعیت رهبر سابق لیبی از زمان دستگیری تا زمان مرگ مطرح و برخی منابع از کشتن وی پس از دستگیری سخن گفته اند.

شورای ملی انتقالی این گزارش ها را تکذیب کرده است که سرهنگ قذافی توسط ماموران این شورا اعدام شد.

در عین حال، به گفته برخی از تحلیلگران، مرگ معمر قذافی از مشکلاتی که زنده ماندن او می توانست به همراه آورد جلوگیری کرد.

از جمله در حالیکه دادگاه کیفری بین المللی خواستار محاکمه و مجازات رهبر سابق لیبی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت بود، بعید به نظر می رسد که دولت آینده لیبی قبول می کرد از محاکمه و مجازات او در داخل خودداری کند و اقدام در این زمینه را به دادگاه بین المللی بسپارد.

در همان حال، محاکمه احتمالی معمر قذافی در لیبی می توانست به صدور حکم اعدام برای او منجر شود در حالیکه بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر در غرب چنین احکامی را مردود می دانند.

همزمان ناتو اعلام کرده است که عملیات هوایی نیروهای آن بر فراز آسمان لیبی تا پایان ماه اکتبر جاری (حدود ۱۰ روز دیگر) ادامه خواهد یافت.

فرماندهان نیروهای ناتو در جلسه ای که روز جمعه در بروکسل تشکیل شد، نحوه خاتمه دادن به عملیات هوایی این سازمان در لیبی را بررسی کردند و در واکنشی دیگر نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که این عملیات به پایان خود رسیده است.



بی بی سی




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد