گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

غنی ترین مکانها در عالم هستی


غنی ترین مکانها در عالم هستی


بشر همواره به دنبال یافتن فلزات ارزشمند و باارزش بوده است. این قبیل فلزات و سنگهای قیمتی به دلیل کمیاب بودن بر روی زمین همواره ارزشمند بوده اند. اما سیاراتی وجود دارند که در آنها می توان برخی فلزات و سنگهای قیمتی را به وفور یافت. برخی بر این باورند که انسان در نهایت می تواند از منابع موجود در فضا که دارای عناصر کمیاب در زمین است بهره برداری نماید. البته به دلیل محدودیت تکنولوژی لازم، تنها می توان با استفاده از تلسکوپهای قوی و تکنیکهای طیف سنجی این منابع را مشاهده کرد و امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد.

سیاره ای از الماس

غنی ترین مکانها در عالم هستی


ستاره شناسان به تازگی سیاره ای را کشف کرده اند که از کربن ساخته شده و بخش بزرگی از آن را الماس تشکیل داده است. آنها می گویند که این سیاره کمی بزرگتر از مشتری است. اما خبر بد اینکه این سیاره 4000 سال نوری از زمین فاصله دارد و با تکنولوژی امروز، نمی توان به آن نزدیک شد.


دریای گاز طبیعی بر روی تیتان

غنی ترین مکانها در عالم هستی


سیاره دیگری که نسبت به سیاره الماس کمی به زمین نزدیکتر است، تیتان نام دارد. این سیاره تقریبا 1.2 میلیارد تا 1.7 میلیارد از زمین فاصله دارد. سیاره تیتان به دو دلیل سیاره ای منحصر به فرد در منظومه شمسی است: تنها قمری است که دریاهای مایع پایداری بر روی سطح خود دارد و اتمسفر متراکمی با صدها دریاچه بر روی سطح آن یافت شده است. دریاچه های موجود بر روی تیتان با دریاچه های موجود بر روی سطح زمین بسیار متفاوت است و گمان می رود که در آنها متان مایع که به آن گاز طبیعی گفته می شود، وجود داشته باشد. برآوردها نشان می دهد که دریاچه های بزرگ موجود بر روی تیتان دارای بیش از 130 میلیارد تن گاز طبیعی است. این مقدار 31 بار بیشتر از مقداری است که تا کنون بر روی زمین یافت شده است.

سیارک طلایی 20 تریلیون دلاری

غنی ترین مکانها در عالم هستی


جان اس لوئیس، در کتاب خود «معدن آسمان: ثروت بی حد و حصر از سیارک ها،‌ستاره های دنباله دار و سیارات»،‌ بتخمین های جالب و جدابی در مورد منابع ارزشمند موجود در فضا را مطرح کرده است.  او از جمله سیارک آمون را که سیارکی فلزای با 20 تریلیون دلار طلا در زیر سطح خود به علاوه 8 تریلیون دلار آهن و نیکل، 6 تریلیون دلار کبالت و 6 تریلیون دلار پلاتین می باشد را نام می برد. البته برآوردهای جان را تنها می توان با اندازه گیریهای دقیق و بررسیها و کاوشهای پیچیده بر روی سطح این سیارک تایید نمود.

ابر الکل بین ستاره ای

غنی ترین مکانها در عالم هستی


ستاره شناسان ابر عظیمی از الکل را در سال 2006 کشف کردند. این ابر در فاصله بیش از 288 میلیارد مایلی در منطقه W3(OH) کهکشان ما کشف شد. این ابر الکلی عظیم به صورت گاز است و ابر دیگری نیز در نزدیکی آن در حال تشکیل است.

آب در فضا

غنی ترین مکانها در عالم هستی


اگرچه ما دارای منابع عظیمی از آب بر روی زمین هستیم، ولی در برخی نقاط منظومه شمسی منابع عظیمی از آب وجود دارد. عقیده بر این است که Europa قمر یخی مشتری دارای اقیانوس مایعی در زیر سطح خود می باشد. بر اساس یکی از برآوردها، اقیانوسهای زیر سطح این قمر 62 مایل عمق دارند و احتمالا آب آنها شور است.

ابرستاره های عظیم

غنی ترین مکانها در عالم هستی


انرژی یکی از مهمترین منابع بر روی زمین است. خورشید منبعی سرشار از انرژی در نظر گرفته می شود. اما در فضا انرژی بسیار زیادی وجود دارد. بزرگترین ستاره در جهان VY Canis Majoris است. اگر بتوانیم به طریقی از انرژی این ستاره استفاده کنیم، می توانیم تمام نیاز خود به انرژی را تامین نماییم.

ستاره دیگری نیز به نام ستاره بزرگ R136a1a وجود دارد که تقریبا 8.7 میلیون برابر بزرگتر از خورشید است. انرژی تولید شده توسط این ستاره 265 بار بیشتر از انرژی است که خورشید تولید می کند.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد