گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

نگرانی دالایی لاما از موج خودسوزی در تبت



دالایی لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت می‌گوید نگران موج رو به افزایش خودسوزی‌ها میان راهبان و راهبه‌های تبتی در اعتراض به سیاست‌های دولت چین در منطقه است.

او به بی بی سی گفت که دیگران را به چنین اعمالی تشویق نمی کند. دالایی لاما افزود چنین اقدامی به شجاعت نیاز دارد اما در عین حال میزان موثر بودن آنها مشخص نیست.

امسال تاکنون یازده نفر در تبت خود را به آتش کشیده اند و بیشتر آنها جان خود را از دست داده اند. در تازه ترین مورد، یک راهبه ۳۵ ساله دو هفته پیش خود را به آتش کشید و جان سپرد. بی بی سی تصاویر ویدئویی آتش زدن این راهبه را در اختیار دارد که منجر به واکنش عابران شد. لحظاتی پس از این که این راهبه، خود را به آتش کشید، نیروهای امنیتی چین در منطقه حضور یافتند. تصاویر ویدئویی این حادثه به طور قاچاق از مرز هند رد شده و در اختیار بی بی سی قرار داده شده است.

خودسوزی، تازه ترین روش راهبان بودایی تبت در اعتراض به سیاست های دولت چین در تبت به شمار می رود. اندرو نورت، خبرنگار بی بی سی می گوید آنها به این طریق، اعتراض خود را به حاکمیت ۶۰ ساله چین نشان می دهند. اما این موضوعی حساس برای دالایی لاما به شمار می رود. دالایی لاما، در مصاحبه با بی بی سی گفت او دیگران را به خودسوزی ترغیب نکرده است. دولت چین رهبر معنوی در تبعید تبت را در این خودسوزی‌ها مقصر می داند.

دالایی لاما، شرایط ناامید کننده و سرکوب تبتی ها توسط حکومت چین را عامل موج اخیر خودسوزی‌ها خوانده است. مقامات چینی اخیرا از اجرای برنامه هایی برای در اختیار قرار دادن مزایای اجتماعی به راهبان بودایی تبت برای برقراری "ثبات" بیشتر در منطقه خبر دادند.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد