گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

مدیر یک شرکت هرمی در ایران به ۱۹ سال زندان محکوم شد


مدیرکل مبارزه با شرکت های هرمی وزارت اطلاعات ایران از دستگیری یکی از سرشاخه های اصلی شرکت کوئیست به نام حسین غفوریان خبر داد و گفت که این فرد به نوزده سال حبس و استرداد ۳ میلیون و ۷۴۵ هزار دلار محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاریهای ایران علی تقوی، مدیرکل مبارزه با شرکت های هرمی وزارت اطلاعات در یک نشست خبری در روز شنبه ۲۶ آذر(۱۷ دسامبر) گفت: "در طی سه سال مبارزه دستگاه اطلاعاتی کشور با شرکت های هرمی ۲۰ شرکت هرمی به صورت کامل متلاشی و هزار دفتر متعلق به این شرکت ها تعطیل شده و اینگونه شرکت ها دیگر در شهرهای بزرگ به لحاظ امنیتی و اقبال مردم، شانسی برای فعالیت ندارند."

آقای تقوی یکی از راه‌های جدید کلاهبرداری در کشور را تاسیس صندوق های قرض الحسنه و بازاریابی شبکه ای بدون نظارت وزارتخانه های اقتصادی کشور دانست. او هم چنین افزود:"سران شرکت غیر قانونی فاکس و یکی از عناصر اصلی گروه موسوم به سیدها یا سادات خوزستان که به شیوه مضاربه ای اقدام به کسب سپرده و پولشوئی می کردند دستگیر شده اند و سال آینده سال محاکمه گردانندگان شرکت های هرمی است."

مجلس ایران از پاییز سال ۱۳۸۴ فعالیت شرکت‌ها و موسسات دارای ساختار هرمی یا شبکه ای مانند گلد کوئیست را ممنوع کرد. براساس این قانون، تاسیس، قبول نمایندگی، عضوگیری و ثبت‌نام در بنگاه، موسسه، گروه یا فهرست اسامی با وعده کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به صورت هرمی ممنوع است. بنابر این قانون، کسانی که دست به چنین فعالیت هایی بزنند، علاوه بر رد مال، به حبس از شش ماه تا سه سال و جزای نقدی به دو برابر اموالی که از طریق مذکور به دست آورده اند، محکوم می‌شوند.

شرکت های هرمی از طریق تبلیغ و فروش یک کالا توسط خریدار به خریداران بعدی گسترش می یابند و در سال های اخیر "سوء استفاده های مالی" این شرکت ها به تشکیل پرونده های قضایی بسیاری انجامیده است.

این نوع بازاریابی که در اصطلاح اقتصادی به "بازار یابی شبکه ای" معروف شده، در دهه اخیر در ایران رواج بسیاری یافته و جوانان، زنان و حتی خانواده های بسیاری را به سمت خود کشانده است. علت اصلی گسترش فعالیت این نوع شرکت ها ایده "پول بسیار درآوردن با حداقل کوشش ممکن" است.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد