گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

هر کسی ارز بدون سند داشته باشد، دستگیر می‌شود


ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی ایران اعلام کرده که از یکشنبه ۲۵ دی ماه نیروی انتظامی با هرکسی که "در فردوسی و هر جای دیگر" دلار خرید و فروش کند، برخورد می کند.

آقای درویشی به خبرگزاری فارس گفته که ارز بدون فاکتور و سند، غیرقانونی و "کالای قاچاق" است و "دست هر کسی ارز دیده شود آن فرد دستگیر خواهد شد." به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی، جریمه قاچاق ارز همانند قاچاق کالاست و "دوبرابر ارز دریافت شده جریمه باید پرداخت شود و علاوه بر این که این جرم زندان هم دارد."

دو هفته پیش، بعد از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا بازار ارز بحرانی شد و نرخ دلار و دیگر ارزهای عمده در مقابل ریال به شدت افزایش پیدا کرد و قیمت هر دلار تا مرز ۱۸۰۰ تومان نیز افزایش یافت ولی بعد از آن با اندکی کاهش در مرز ۱۷۰۰ تومان متوقف شد.

در روزهای اول بحرانی شدن بازار ارز آقای درویشی، افزایش قیمت ها را به حضور "دلالان و سودجویان" نسبت داده و گفته بود که مسئولان امنیتی جلوی این دلالان را خواهند گرفت و دو روز دیگر بازار ارز به ثبات می‌رسد. اما با گذشت نزدیک به دو هفته از بحران در بازار ارز، دوباره آقای درویشی اعلام کرده که نیروی انتظامی با فروشندگان ارز برخورد خواهد کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی می گوید که اگر ارز دست افرادی باشد که "فاکتور و برگه فروش" از صرافی مجاز یا بانک داشته باشند، مشکلی نیست در غیر این صورت ارز قاچاق محسوب می شود. این مقام بانک مرکزی همچنین گفته که اگر افرادی با خود ارز از خارج می آورند باید "اظهار نامه نیز دریافت کند که مشخص شود فرضا ده هزار دلار این فرد با خودش از خارج آورده است."

آقای درویشی تاکید کرده که "خلاف این اتفاقات پولشویی است و ادامه این فعالیت ها جرم محسوب می شود."

بانک مرکزی حتی به صرافی ها هم هشدار داده که اگر خلاف کنند "پروانه" آنها را باطل خواهد کرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد