گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

اختیار تغییر نام ایرانیان پس از 18 سالگی


معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور از دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان با رسیدن به سن 18 سالگی، در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی خبر داد.

محسن کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: لایحه‌ای به منظور دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان پس از رسیدن به سن 18سالگی توسط سازمان ثبت احوال تدوین شده که برای تصویب نهایی در سال آینده به مجلس ارائه خواهد شد. وی تاکید کرد: قانون ثبت‌احوال نیازمند تغییرات و اصلاحاتی است که به فراخور نیازهای روزآمد جامعه بازنگری این قانون در دستور کار سازمان ثبت‌احوال قرار گرفته و این لایحه نیز، به دلیل نیازهای جدید افراد جامعه تدوین شده است.

کرمی با اشاره به درخواست‌های متعددی که برای تغییر نام به سازمان ثبت‌احوال ارائه می‌شود، اظهار کرد: این درخواست‌ها حاکی از این است که والدین در هنگام انتخاب نام فرزندان خود دقت کافی ندارند و به این ترتیب، فرزندان و بعضا حتی خود والدین پس از چند سال خواهان تغییر نام می‌شوند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص علت تدوین این لایحه خاطرنشان کرد: افراد پس از به دنیا آمدن هیچ مداخله‌ای در انتخاب نام خود ندارند و به این ترتیب شخصیت فرزندان پس از نام‌گذاری از سوی والدین شکل می‌گیرد. وی ادامه داد: به همین دلیل مراجعات بسیاری در خصوص تقاضای تغییر نام به هیات‌های حل اختلاف و یا محاکم قضایی تسلیم می‌شود و فرزندان تمایل دارند که اختیار تغییر نام خود را داشته باشند.

کرمی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 14هزار درخواست تغییرنام به هیات‌های حل اختلاف اعلام شد که مورد موافقت قرار گرفت، افزود: علاوه بر این حدود هشت هزار درخواست تغییر نام نیز به محاکم قضایی تسلیم و به آنها رسیدگی شد. به گفته معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال، شماری از این درخواست‌ها از سوی خود افراد و تعدادی نیز از سوی والدین آنها صورت می‌گیرد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به انتخاب نام مناسب از سوی برخی والدین در کشور، اظهار کرد: برخی نام‌های اتخاذ شده از سوی والدین به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی موجب تحقیر فرزندان می‌شود که این موضوع موجب افزایش تقاضای تغییر نام شده است. معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور از والدین درخواست کرد که نام‌های مناسب و دارای شأن انتخاب کنند تا فرزندان با رسیدن به سنین جوانی از نام خود راضی باشند و شخصیت آنها تحت‌الشعاع نامناسب بودن اسم آنها قرار نگیرد. وی با اشاره به عوامل متعددی که در انتخاب نام از سوی والدین موثر است، به نقش رسانه‌های جمعی در این خصوص اشاره کرد و گفت: در دهه اخیر رسانه‌ها بیش از سایر عوامل در این خصوص نقش داشته‌اند.


تابناک


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد