گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

تصمیم گوگل برای رسوا کردن وب‌ سایت های ناامن


موتور جستجو محبوب گوگل میخواهد هر چیزی که بر روی وب وجود دارد از مسیر و کانال های امن رد و بدل شوند. به همین دلیل مرورگر گوگل کروم در آینده نزدیک، همه سایت های نا امن را با قرار دادن یک X قرمز بزرگ در کنار آدرس سایت، آنها را رسوا میکند. لازم به ذکر است «پریسا تبریز» سرپرست تیم مهندسی امنیت گوگل این موضوع را در توئیتر خود تأیید کرده است.

  

تغییر شگرفی که گوگل کروم قرار است پیاده سازی کند، موضع صریح خود را برای امن بودن تمام وب سایت ها اعلام کرده است. از نظر گوگل تمامی وب سایت ها باید بر بستر امن HTTPS سرویس دهند.

پیش از این، بسیاری از شرکت ها و نهادهای بزرگ طی یک کمپین با عنوان Encrypt All The Things خواهان رمزگذاری کلیه وب سایت ها بر روی اینترنت شده اند و تلاش آنهاست که وب سایت هایی که در حال حاضر بر پروتکل HTTP اجرا می شوند، به سمت استفاده از HTTPS سوق دهند.
اگر هم اکنون با استفاده از مرورگر گوگل کروم وب سایتی ببینید که بر بستر HTTPS اجرا نمی شود، مرورگر گوگل کروم تنها آیکون یک صفحه سفید را به این منظور به شما نشان می دهد و همچنین اگر مشکلی بر بستر HTTPS باشد، این مرورگر یک X قرمز رنگ را در نوار آدرس برای کاربر نمایش می دهد.

غول اینترنتی گوگل این برنامه را در سال 2014 اعلام کرد؛ وقتی یکی از اعضای تیم امنیتی کروم، پیشنهادی برای نام گذاری وب سایت های HTTP به عنوان وب سایت های نا امن را داد.
اما در کنفرانس امنیتی Usenix Enigma در سانفرانسیسکو، گوگل این تصمیم را علنی و با شدتی بیشتر اعلام کرد؛ رسوا کردن همه وب سایت های جاری بر بستر HTTP با علامت X قرمز.
در همین راستا، «پریسا تبریز» مدیر تیم مهندسی امنیت گوگل نیز در پیام توئیتری خود بر این اقدام و تصمیم گوگل صحه گذاشت و گفت: گوگل همه وب سایت های HTTP را "نا امن" خواهد خواهند.

اما این در حالی است که بستر HTTPS به تنهایی قادر به حفظ امنیت کاربران نیست و تنها از این موضوع اطمینان حاصل می کند که کاربر به وب سایت مقصود و مورد نظر خود متصل شده است. این موضوع البته اهمیت زیادی دارد، زیرا یکی از روش های اصلی برای سرقت اطلاعات کاربران، هدایت یا Redirect کردن آنها به سمت یک وب سایت جعلی است. همچنین HTTPS از این موضوع اطمینان حاصل می کند که ارتباط بین کاربر و سرور از سوی یک بد افزار یا مداخله ثانویه دچار مشکل نشود.
در همین حال، اما بسیاری از متخصصان و کارشناسان امنیتی این تصمیم گوگل را خوش آمد گفته و به این شرکت برای این طرح آفرین گفته اند؛ بنابراین، «اریک میل» متخصص امنیت داده ها و رمزنگاری وب گفته است: این حرکت گوگل یک حرکت بسیار قدرتمندانه و در راستای حفاظت از کاربران است.
هنوز گوگل اعلام نکرده که چه زمانی قصد اجرایی کردن این طرح خود به شکل گسترده را دارد؛ اما یکی از کارمندان گوگل در این رابطه گفته است، این طرح "به زودی" عملیاتی شده و در نهایت به گزینه پیش فرض در گوگل کروم تبدیل خواهد شد. 


منبع: www.pouyasazan.org




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد