گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

ارتباط درد و کمبود ویتامین دی در زنان

دانشمندان معتقدند که کمبود ویتامین دی در بدن ممکن است از عوامل درد مزمن در زنان باشد. براساس مطالعه ای که نتیجه آن در "نشریه بیماری های رماتیسمی" چاپ شده است این ارتباط در مورد مردان صادق نیست که نشان می دهد احتمال نقش آفرینی هورمون ها در این فرآیند وجود دارد.

تیم محققان از "موسسه بهداشت کودک" در لندن گفت که مطالعات دیگری لازم است تا معلوم شود آیا قرص های ویتامین دی می تواند به عنوان عاملی علیه درد مزمن عمل کند یا نه.  در بریتانیا از هر ده نفر یک نفر از دردهای مزمن رنج می برد.  علل این موضوع به درستی درک نشده است و تا به امروز تمرکز مطالعات بر عوامل عاطفی بوده است. دکتر الینا هیپونن و همکارانش معتقدند که دست کم در زنان میزان ویتامین دی می تواند در برخی از موارد درد مزمن نقش بازی کند.

ویتامین دی که برای سلامت استخوان ها ضروری است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب در بدن تولید می شود و همچنین در ماهی های روغنی، زردی تخم مرغ و مارگارین یافت می شود.

در این مطالعه 7 هزار مرد و زن 45 ساله به بالا در انگلستان، اسکاتلند و ولز شرکت کردند. در این میان کسانی که سیگار می کشیدند، کسانی که مشروب نمی خوردند، کسانی که اضافه وزن داشتند و کسانی که زیر وزن بودند همگی نسبت به میزان بالاتر درد مزمن شکایت داشتند.  در میان زنان به نظر می رسید که میزان ویتامین دی در بدن در این زمینه نقش دارد.

به گفته نویسندگان تفاوت ها در سبک زندگی یا عوامل اجتماعی، مانند میزان فعالیت جسمی و زمانی که فرد در فضای آزاد صرف می کند، این یافته را توضیح نمی دهد.  زنانی که ویتامین دی بدن آنها از 75 تا 99 میلیمول در لیتر بود - یعنی مقداری که برای سلامت لازم است - کمترین نرخ ابتلا به درد مزمن را داشتند یعنی کمی بیش از 8 درصد.  زنانی که ویتامین دی آنها کمتر از 25 میلیمول در لیتر بود بیشترین نرخ ابتلا به این درد را داشتند یعنی بیش از 14 درصد.

کمبود شدید ویتامین دی در بزرگسالان می تواند به بیماری اوستیومالاسیا که با درد شدید استخوان همراه است منجر شود. اما محققان گفتند که اوستیومالاسیا توضیح دهنده این یافته نیست.  دکتر هیپونن گفت که برای ارزیابی اینکه آیا قرص مکمل ویتامین دی می تواند به جلوگیری از درد مزمن کمک کند یا نه مطالعه دیگری لازم است.  در همین حال وی توصیه کرد: "اگر من درد مزمن داشتم مسلما محکم کاری می کردم که به اندازه کافی ویتامین دی می خورم."

کیت مک آیور از موسسه پژوهش درد در دانشگاه لیورپول اخطار داد: "خوردن دوز بالای قرص های مکمل ویتامین دی به عنوان راهی برای درمان درد مزمن می تواند به مسمومیت ویتامین دی و سطح بالای کلسیم خون منجر شود."

اغلب مردم باید بتوانند تمام ویتامین لازم را از رژیم غذایی و همچنین گرفتن کمی آفتاب به دست آورند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد