گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

قوی سیاه


در تفسیر فیلم قوی سیاه با دو دید می توان به فیلم نگاه کرد. یکی هنرمندی که برای رسیدن به اوج در هنر همه چیز را فنا می کند، دچار سختیها و مشکلات روحی فراوان می شود، در تمرینات سخت و طاقت فرسا به جسم خود آسیب می رساند و در نهایت حتی جان خود را از دست می دهد و بهای رسیدن به اوج را با جان خود می پردازد. نینا بر خلاف مادرش که میان کار و زندگی، زندگی را انتخاب کرده است، (مادر نینا در صحنه ای به او می گوید من تو را انتخاب کردم و حرفه ام را رها کردم) زندگی را برای رسیدن به اوج قربانی می کند.

ادامه مطلب ...

برزیلی 114 ساله وارد کتاب رکوردهای گینس شد


رکورد جهانی گینس چهارشنبه تایید کرد که ماریا گومز ولنتیم Maria Gomes Valentim، با  114 سال و 313 روز سن، عنوان مسن ترین فرد جهان را به خود اختصاص داده است. 

ادامه مطلب ...

پیوند صورت حس بویایی را بازگرداند


دریافت کننده اولین پیوند کامل صورت در آمریکا در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت که برای اولین بار حس بویایی را بازیافته است. این اولین بار پس از عمل جراحی بود که دالاس وینز که صورتش در سال ۲۰۰۸ در اثر اتصال برق سوخت در انظار عمومی ظاهر می شد. پزشکان بیمارستان بریگام و زنان در بوستون می گویند که هنوز فعالیت اعصاب و عضلات صورت آقای وینز کامل نشده است اما ابراز اطمینان کردند که بهتر شود.


ادامه مطلب ...

آزمایش موفقیت آمیز واکسن ایدز در میمون ها


محققان آمریکایی از تولید واکسنی خبر داده اند که میمون ها را در برابر ابتلا به بیماری ایدز مصون می کند. به گفته آنها واکسن جدید در ایجاد مصونیت در ۱۳ میمون از ۲۴ میمون مورد آزمایش موفقیت آمیز بوده است. آنها می گویند، در دوازده مورد مصونیت ایجاد شده بیشتر از یک سال دوام داشته است.



ادامه مطلب ...

روشی جدید برای اندازه گیری سرعت رسیدن مرگ

یک آزمایش خون جدید که توسط دانشمندان در اسپانیا ابداع شده، ظاهرا قادر است، نشان دهد با چه سرعتی در حال پیر شدن هستیم و چقدر از عمر ما باقی است. ما اغلب با دلهره و پنهانی به آینده نگاه می کنیم و از خود می پرسیم: وقتی شصت سالگی را رد کردم، چگونه خواهم بود؟ اما اکنون موضوع سن و سال ممکن است تعریف دیگری پیدا کند. ساعت و تقویم به ما می گویند طبق شناسنامه هایمان چه سنی داریم اما دانشمندان در مرکز ملی تحقیق در باره سرطان در اسپانیا راهی را کشف کرده اند که از طریق خون، «تلومریز»، (قسمتی در دی ان ای که از ژن های داخل کرموزوم حفاظت می کند)، را اندازه گیری کنند.


ادامه مطلب ...

اقدام یک زن سعودی برای رفع ممنوعیت رانندگی زنان


یک زن در عربستان سعودی در مخالفت با ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، پشت فرمان اتومبیل نشست. او از هفته پیش در شهر جده رانندگی می‌کند.تصور می شود که نجلا حریری، تنها زنی باشد که در یکی از شهرهای عربستان سعودی رانندگی می کند.نجلا که ۴۵ سال دارد می گوید که تظاهرات مردم در شهرهای دیگر خاورمیانه، الهام بخش او بوده است.او گفت: «دیگر بس است. من حق دارم که رانندگی کنم.»



ادامه مطلب ...

کشف سیارات «آزاد» که دور هیچ ستاره ای نمی گردند

منجمان ژاپنی ادعا می کنند «سیارات» شناوری را یافته اند که به نظر نمی رسد دور هیچ ستاره ای بگردند. آنها طی مقاله ای در نشریه «نیچر» نوشتند که 10 شیع آسمانی به اندازه سیاره مشتری را یافته اند که نمی توان آنها را مرتبط با هیچ منظومه ای دانست. به علاوه به اعتقاد آنها اینگونه اجرام می توانند مثل ستارگان در کهکشان راه شیری فراوان باشند.


ادامه مطلب ...

موسیقی در عهد ساسانی

در عهد ساسانی نیز موسیقی یکی از عوامل مهم تمدن ایرانی به شمار می رود اما چون از این دوره پرشکوه هم نوشته و نتی که گویای ملودیهای این عصر باشد بر جای نمانده، ناگزیر نمی توان درباره تئوری موسیقی این زمان داوری کرد. با این وجود با توجه به موسیقی اصیل ایرانی که تحت تاثیر موسیقی غرب قرار نگرفته، آثار پیوستگی موسیقی زمان حاضر را با موسیقی قدیم ایران می توان دریافت و نمای مبهمی را از موسیقی اندکی پیش از اسلام یعنی اوائل قرن هفتم میلادی و در دوران سلطنت خسروپرویز به چشم دید. موسیقی دانان معتقدند موسیقی عربی که در دربار خلفای بغداد معمول بوده، نواده موسیقی ساسانی است هیچکس نیست که نداند موسیقی و آهنگهای عهد خسرو دوم حدود 4 قرن پس از سقوط ساسانیان هنوز قبول عام داشته و هنر ارزشمند موسیقی عرب ماخوذ از موسیقی ایران عهد ساسانی است. ملودیهای اندلس که دارای ریشه عربی است دارای روح آهنگهای ایرانی است.

ادامه مطلب ...