گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

مرگ ماهی‌های دریای خزر به دلیل شیوع بیماری ویروسی

موسسه تحقیقاتی شیلات ایران می گوید که شیوع نوعی بیماری ویروسی، باعث مرگ ماهی‌های دریای خزر در شمال این کشور شده است. این موسسه تحقیقاتی وابسته به سازمان شیلات اعلام کرده است این بیماری ویروسی نوعی "نکروز عصبی" است که در اکثر نقاط دنیا به جز قاره آفریقا شایع است.


این بیماری از حدود سال هفت سال پیش در ماهی‌های دریای خزر از جمله ماهی "کفال" دیده شده و برنامه هایی از جمله یک طرح ملی برای مبارزه با آن در شهرهای شمالی ایران به اجرا گذاشته شد. اما موسسه تحقیقات شیلات ایران می گوید با توجه به طبیعت این ویروس، درمان موثری برای آن وجود ندارد.

بر اساس گزارش این موسسه، امکان ابتلا انسان به این بیماری از راه مصرف ماهی‌های مبتلا وجود ندارد. شیلات یکی از منابع اصلی اقتصادی در دریای خزر است و ماهی‌های خاویاری یکی از مهمترین این منابع به شمار می روند. در حال حاضر پنج کشور ساحلی دریای خزر در حال گفت و گو برای ممنوعیت صدور ماهی‌های خاویاری برای کمک به حفظ نسل این نوع ماهی هستند.

در سال های اخیر به دلیل آلودگی فزاینده دریای خزر و صید بی رویه، برخی از گونه های جانوری دریای خزر در خطر انقراض قرار گرفته اند.

نزدیک به یک دهه پیش، جانور مهاجمی با برهم زدن تعادل چرخه حیات دریایی در خزر باعث کاهش شدید موجودی ماهی "کیلکا" در این دریا شده بود و حیات ماهیان خاویاری را به خطر انداخته بود. شانه دار مهاجم به احتمال زیاد ازطریق آب کشتی ها یا از مسیر کانال ولگا – دن، یا هر دو طریق وارد خزر شده بود و میزان مصرف پلانکتونها توسط آن در حدی بوده که ماهی‌های کیلکا گرسنه مانده و از تعدادشان کاسته شده بود.

چندی پس از این هم اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست اعلام کرد که نسل "فک خزر" یا "پوسا کاسپیکا" که تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود در خطر انقراض قرار دارد.

به گفته این اتحادیه، فک خزر به علت شکار بی‌رویه و نابودی زیستگاهش در خطر انقراض قرار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد