گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

فراخوان در فیس بوک برای کتک زدن زنان راننده در عربستان


در کمپینی در فیس بوک از مردان خواسته شده تا به ضرب و شتم زنانی بپردازند که در اعتراض به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان، قصد دارند در ماه آینده به رانندگی بپردازند. این فراخوان در حالی مطرح شده است که بسیاری از فعالان خواستار آزادی منال الشریف، زن عربستانی شده اند که به دلیل رانندگی در اعتراض به ممنوعیت رانندگی زنان، روانه زندان شده است.

این صفحه فیس بوک «عقال کمپین: 17 ژوئن برای جلوگیری از رانندگی زنان» نام گرفته است. عقال بندی است که مردان در خلیج فارس با استفاده از آن سربند خود را می بندند و در این کمپین از مردان خواسته شده تا با عقال خود زنانی را که در انظار عموم به رانندگی می پردازند کتک بزنند. تا کنون بیش از 6000 نفر عضو این صفحه فیس بوک شده اند.

برخی در این صفحه پیشنهاد داده اند تا در میان جوانان عقال توزیع شده و آنها را تشویق به کتک زدن زنانی کنند که در اعتراض روز 17 ژوئن به رانندگی می پردازند. رمان نویس مشهور، عبدو خال، با اظهار تاسف از ممنوعیت رانندگی زنان گفته است نمی داند باید به این کمپین عقال « بخندد یا بر آن گریه کند.»

در عین حال صفحه ای در فیس بوک با نام «ما همه منال الشریف هستیم: فراخوان همبستگی با حقوق زنان عربستان» روز به روز محبوبیت بیشتری می یابد و تعداد اعضای آن تنها در یک روز از 5000 به 19000 نفر رسیده است. در یکی از ارسالهای این صفحه نوشته شده است: «این یک انقلاب، توطئه، تجمع و یا اعتراض نیست. ما فقط می خواهیم خود پشت فرمان اتومبیلهایمان بنشینیم.»

پتیشنی نیز توسط روشنفکران خلیج فارس راه اندازی شده و در آن خواهان آزادی منال الشریف شده اند و تا کنون 300 نفر آن را امضا کرده اند.

به گزارش الوطن زن 37 دیگری در شمال شرقی ریاض، که مانند منال الشریف اقدام به رانندگی کرده بود توسط پلیس گشت عربستان و پلیس مذهبی در سوپر مارکتی بازداشت شد. به گزارش این روزنامه او در زمان رانندگی همراه مادر و عمه اش بوده و چند ساعت بعد آزاد شده است.


منبع: خبرگزاری فرانسه




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد