گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

گوناگون

مطالب متنوع و خواندنی

علت سوراخ های پنیر سوئیسی چیست؟


به نقل از 24، یکی از معروف ترین پنیرهای دنیا به پنیر امنتال یا همان پنیر سوئیسی شهرت دارد که به خاطر سوراخهای متعدد و طعم بی نظیرش از محبوبیت بالایی برخوردار است ولی چرا این پنیر این همه سوراخ دارد؟این سوراخ ها که مردم محلی نام چشم را روی آن گذاشته اند، یکی از بخش های اصلی فرایند عمل آوری این پنیر محسوب می شود که اولین بار در دهکده سوئیسی به همین نام شروع شد. همین فرآیند در سایر کشورهای اروپایی مثل نروژ نتایج مشابهی ندارد.


در این دهکده باکتری ویژه ای به نام ترمافیلوس با شیر گاو ترکیب می شود که حاصل کار پنیرهایی با ضخامت 3 متر است که بعد از فشرده شدن این پنیرها در محفظه های ویژه ای در درجه حرارت 80 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند و در این مرحله سوراخها به تدریج پیدا می شوند.

وقتی پنیر در حال شکل گرفتن است باکتری ها هنوز زنده هستند که تولید دی اکسید کربن می کنند که این دی اکسید کربن حبابهایی در پنیر ایجاد می کند که بعد از مدتی تبدیل به سوراخهایی در پنیر می شوند.

نکته جالب اینجاست که هرچه قدر تعداد سوراخها بیشتر باشد پنیر خوشمزه تر می شود ولی دپارتمان مواد غذایی آمریکا تعداد زیاد سوراخها را غیر مجاز اعلام کرده و تولیدکنندگان این نوع پنیرها را برای کاهش آن محدود کرده است.

بر اساس گزارش این دپارتمان افزایش دی اکسید کربن در پنیرهای سوئیس به سیستم بدن آسیب می رساند.


نظرات 1 + ارسال نظر
دل آرام اویسى یکشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:40 ق.ظ

مطالب جالب و قابل درکى دارید فقط بأید کمى بیشتر باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد